Барилгын дизайн, үйл ажиллагаа
Шинэ музей байгуулах эсвэл хуучныг нь сэргээн засварлах нь олон нийтээс талархал хүлээдэг үйл явдал юм. Хадгалагдан үлдсэн хуучин барилга эсвэл шинэ байртай эсэхээс үл хамааран түүний дизайн нь түүхэн болон архитектурын онцлогийг тусгах шаардлагатай байдаг. Ховор сонин үзмэр, эд зүйлсийг байрлуулсан барилгын хувьд үзмэрүүд нь түүний онцлогтой нийцэх болно. Өнөөгийн музейн барилга нь олон талт шинж чанартай бөгөөд үзмэр, зочдыг байрлуулах нээлттэй талбайг хангасан боловч үзмэр, цуглуулгыг хамгаалах өндөр хамгаалалт, орчны хатуу хяналттай байдаг. Дэлгүүр, зоогийн газар зэрэг олон нийтийн байгууламжууд онцгой байр суурь эзэлдэг. Нөөц цуглуулгын агуулах, үзмэрийг хамгаалах, бэлтгэх лаборатори, сургалт, сургалтын байр, оффис зэргийг онцгойлон авч үздэггүй.
Архитектор, дизайнеруудын хувьд орчин үеийн олон нийтийн музейн хүлээлт, нийгэм дэх үйл ажиллагаанд нь өөрчлөлт оруулах шийдэл нь ихээхэн сорилтыг авчирдаг. Музейг “Музагийн суудал” (Музей нь анхандаа “Музей нарын суудал эсвэл бунхан” байсан гэж Онлайн Этимологийн толь бичигт тайлбарласан байдаг. Энэ үг нь хулгана гэж галигласан грек үгнээс гаралтай бөгөөд “судлах газар, номын сан эсвэл музей, урлаг, яруу найргийн сургууль” гэсэн утгатай) гэсэн ойлголт маш багассан боловч энэ талаархи санаанууд өнөөг хүртэл үргэлжилсээр байна; жишээлбэл, эртний музейнүүдэд түгээмэл байдаг сонгодог портик (Грекээс гаралтай барилгынхаалганы стил зураг 1)-ийг Чикагогийн орчин үеийн урлагийн музейд зориулсан Жозеф Пол Клейхуэсийн (1996) загварт үлдэгдэл хэлбэрээр олдсон хэвээр байна. (зураг 2)
(зураг 1)
(зураг 2)
(зураг 3)
19-р зууны зарим музейн дунд үзэгдэж, Лондонгийн Байгалийн түүхийн музейд (зураг 3) дүрслэгдсэн тус музейг сүм хийд гэх ойлголт ч мөн адил хэвээр байна: Марио Боттагийн зохион бүтээсэн Сан Францискогийн орчин үеийн урлагийн музейн (зураг 4) анхны барилга (1995) дахь асар том цилиндр хэлбэртэй гэрэл.
(зураг 4)
(зураг 5)
Музей нь сүм хийдтэй адил үүрэг гүйцэтгэдэг гэсэн архитекторын итгэлийг илэрхийлдэг. Үүний эсрэгээр, Ниихама дахь Эхимэ мужийн шинжлэх ухааны музей (зураг 5) , Нагано дахь Шига Коген Ромын урлагийн музейд (зураг 6) зориулсан Кишо Курокавагийн загварууд нь Японы соёлыг мөнх бус, мөнхөд өөрчлөгддөг гэдгийг далд ухамсартайгаар харуулж байна. Эдгээр музейн аль аль нь үйлчилгээний чиг үүргийг гүйцэтгэх зориулалттай паалантай конус хэлбэрийн бүтэцтэй.
Музейд үйлчлэх зорилгоор барьсан хамгийн алдартай бүрхүүлтэй байгууламж бол Парисын Луврын түүхэн музейн (зураг 7) Кур Наполеон дахь пирамид юм. Пирамид бол 1990-ээд оны үед Францын үндсэн музейн их засвар, өргөтгөлийн цорын ганц гадаад шинж чанар юм.
(зураг 6)
(зураг 7)
(зураг 8)
Энэ нь хуучныг шинийг холбосон зангилаа болж, музейн доторх эргэлтийн шинэ хэв маягийг бий болгохоос гадна газар доорх олон төрлийн арилжааны болон бусад байгууламжуудыг бий болгодог. Луврын голын эрэг дээр 19-р зууны музей болох Орсей музейн үүрэг гүйцэтгэдэг төмөр замын томоохон зогсоол болох түүхэн барилгыг дасан зохицсоны бас нэг жишээ юм. Лондонд 2000 онд нээгдсэн Тэйт Модерн нь мөн асар том үйлдвэрлэлийн барилга болох Банксайдын цахилгаан станцад байрладаг.
Уг агуулах байшин нь үзмэр, цуглуулгыг булаан авах ёсгүй гэсэн удаан хугацааны итгэл үнэмшлийг 21-р зууны эхэн үед баригдсан хэд хэдэн музей эсэргүүцэж байв. Тэдгээрийн дотроос Испанийн Бильбао дахь Фрэнк Геригийн Гуггенхаймын музей (зураг 8) тэргүүлжээ. 1997 онд нээгдсэн энэ барилга нь 20-р зууны архитектурын шилдэг бүтээлүүдийн нэг болох металлаар бүрсэн муруй хэлбэртэй баримал юм. Дотор музей нь тийм ч гайхалтай биш бөгөөд өргөн уудам талбайн дизайн нь үзмэрүүдтэй зөрчилдөж болзошгүй юм. Архитектурын шинэ моделийг ашигласан өөр нэг барилга бол тухайн сэдэвт тохирсон гоо зүй, сэтгэл хөдлөлийг бий болгох зорилгоор баригдсан Берлин дэх Даниел Либескиндын Еврейн музей (зураг 9) юм.
(зураг 9)
Голландын Гронинген хотын Гронигер музей нь уламжлалт музей, архитектурын үнэт зүйлсийг сорьсон өөр нэг барилга юм. Энэ нь зочдод янз бүрийн сэтгэгдлийг бий болгохын тулд цуглуулга тус бүрт өөр өөр дизайнераар барьсан хэд хэдэн павильонуудыг агуулдаг.