Урлагийн музей (зарим газар урлагийн галерей гэж нэрлэдэг) нь үзэгчдэд заавал тайлбарлагчаар дамжуулахгүйгээр үзмэртэй шууд танилцах боломжийг олгодог онцлогтой. Тиймээс цуглуулгад зориулсан зүйлсийг хүлээн авахдаа гоо зүйн үнэ цэнийг голчлон анхаарч үздэг. Уламжлал ёсоор эдгээр цуглуулгууд нь уран зураг, уран баримал, гоёл чимэглэлийн урлагаас бүрддэг. Хэд хэдэн урлагийн музейг 19-р зуунаас эхлэн үйлдвэрлэлийн урлагийг, ялангуяа үйлдвэрлэлийн дизайныг дэмжих зорилгоор байгуулсан.
Урлагийн бүтээлийг үзүүлж, тайлбарлах тайлбарлагч нар тодорхой асуудлуудтай тулгардаг. Урлагийн бүтээлүүд нь үзэгчдийн мэлмийг баясгахын тулд үзэсгэлэнд тавигддаг бөгөөд бусад салбарууд үзүүлэнгийн дидактик аргыг хэрэглэх хандлагатай байдаг бол урлагийн тайлбарлагч нь тухайн бүтээлийг ямар ч саадгүй танилцуулахад онцгой анхаардаг. Зохистой гэрэлтүүлэг, дэвсгэрийн тусламжтайгаар түүний хэлбэр, өнгийг тодруулснаар бүтээлийн уур амьсгалыг сайжруулдаг.
Нэгэн цагт байгалийн гэрлийн үзүүлэх нөлөөг багасгах, түүний хортой элементүүдээс гэмтэхээс урьдчилан сэргийлэхийн тулд уран зурагт хиймэл гэрлийг илүүд үздэг байсан ч заримдаа шаардлагагүй театрчилсан үзүүлбэр үзүүлэх эсвэл зочдод бүтээлийг үнэлж, таашаал авахад нь саад учруулж болзошгүй хиймэл гэрлийг бий болгодог. Одоо байгалийн шууд бус гэрлийг эсвэл жишээлбэл, Лондон дахь Тейт Британ дахь өдрийн гэрэл болон өдрийн гэрлийг орлуулсан тохируулгатай гэрлийг илүү их ашигладаг. Зарим урлагийн музей уран бүтээлээ илүү олон удаа дэлгэн үзүүлэхийн тулд зургаа шаталсан байдлаар өлгөдөг байсан хуучин заншилаа эргэн сэргээжээ.
Зарим сүмүүд музей хэлбэрээр олон нийтэд нээлттэй байдаг. Зарим урлагийн музейнүүд тайлбарыг хөнгөвчлөх эсвэл сайжруулахын тулд хөгжим, кино, видео, театр зэрэг бусад дүрслэх урлагийг нэвтрүүлсэн байдаг. Оршин суугаа уран бүтээлчийн хөтөлбөрүүд нь урлаг, урлагийн үнэлэмжийг дэмжихэд тусалдаг.
Урлагийн үзмэрт нөлөөлөх өөр нэг хүчин зүйл бол тэдгээрийг үргэлжлүүлэн хадгалах явдал юм. Тэдгээрийг бүтээхэд ашигласан зарим материал нь мэдрэмтгий байдаг тул тэдгээрийн өртөж буй агаарын хэм, чийгшил, гэрэлтүүлгийг нарийн хязгаарт хянах шаардлагатай. Үүнээс гадна өндөр үнэ цэнэтэй зүйлсийн хувьд аюулгүй байдлын нарийн арга хэмжээ авах шаардлагатай байдаг.
Ихэнх тохиолдолд орчин үеийн урлагийг тусдаа байгууллагад үзүүлдэг. Ийм музейн үүрэг бол хөгжлийн явцад олон нийтэд урлагийг танилцуулах явдал бөгөөд тэдгээрийн үзмэрүүдэд нэлээд эксперименталь бүрэлдэхүүн хэсэг байдаг. Ялангуяа Парис дахь Pompidou Centre, Амстердам дахь the Stedelijk Museum, Стокгольм, Нью-Йорк хотын орчин үеийн урлагийн музейд уламжлалт бус урлагийн хэлбэрүүдийг толилуулдаг. Орчин үеийн урлагийн эксперименталь шинж чанар, худалдан авалтын зардал өндөр байдаг тул түр үзэсгэлэн нь ихэвчлэн ийм музейд гол үүрэг гүйцэтгэдэг бөгөөд зарим тохиолдолд тэдний үндсэн үйл ажиллагаа болдог. Вашингтон дахь Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Японы Хаконе Open-Air Museum, Иерусалим дахь the Billy Rose Art Garden зэрэг нь баримлыг ихэвчлэн гадаа дэлгэдэг.